من فضلك اختار القائمة العلويه من القوائم داخل لوحة التحكم

يا ريس يا كبير القلب……كتبت/شرين حجازى

 شرين حجازى

يا فرحة الشعب بوجود رءيس اسمه عبد الفتاح السيسي انا حفتح ملف اتكلم فيه في كل حاجة بشفافية للوضع اللي بتمر بيه البلد و اللي حقوله هو حقيقة الواقع اللي احنا بنمر بيه اللي عايز يقرا كلامي و يفهم و يقتنع و يدعي لبلده و رءيسه اهلا و سهلا اللي مش عايز…

.هو حر الريس وقف في يوم من الايام و قال لنا بمنتهى الشفافية “من لا يملك قوته…لا يملك قراره” يعني الدولة اللي ما عندهاش اكتفاء من انتاجها للسلع الاساسية مش حتقدر يكون لها سيادة ….لازم تكون تابع لدول عظمى بتمشي كلامها عليها و بتتحكم فيها.

و احنا بمنتهى الصراحة عيشنا في موضوع التبعية دة سنين فاتت من عمرنا نتيجة اننا كنا دولة منتجة و مصنعة لكن في ناس كان ليها مصلحة ان كل المصانع المحلية تقفل و كل شركات القطاع العام تتباع بتراب الفلوس “الخصخصة” لغاية لما اصبحنا دولة غير منتجة

…بتستورد اغلب السلع لغاية لما الدولار بقة بيتحكم فينا…اصبحنا شعب متواكل غير منتج عايز يقعد في بيته و الحكومة تتكفل بيه هو و اسرته و الحكومة اصلا مواردها ضعيفة نتيجة لحالة الخمول الاقتصادي الناتج عن سوء الادارة السابقة. طيب احنا عندنا ملفات كتيييير اوي مفتوحة في وقت واحد….ياريت نفهم دة كويس و نقييمه مع تقييم الملف الاساسي و هو الملف الامني اللي بيتبني عليه كيان الدولة و استقرارها و تقدمها الاقتصادي في كل المجالات لانك ببساطة شديدة ما عندكش امن يبقى مافيش مستثمر واحد حيهوب ناحياتك و لا حيكون في سياحة و حتى المستثمرين المصريبن نفسهم حيقلقوا على مشاريعهم و فلوسهم. الوضع كالآتي يا سادة

١- الملف الامني سنين عاشت اسراءيل تحلم باقامة دولة الاسراءيلية من النيل للفرات..

.النيل يبدأ من مصر و تنتهي بالفرات عند العراق بدا المخطط اليهودي بالتعاون مع الكونجرس الامريكي اللي كله يهود اللي بيتحكموا في جزء كبير من اقتصاد العالم و اللي دماغهم سم زي ماحنا عارفين.

بداوا في تنفيذ مخطط الربيع العربي اللي هو ببساطة خراب الشعوب العربية الاسلامية و استهتدفوا في المقام الاول الدول القويية عسكريا و المحيطة باسراءيل بدأوا بالعراق اللي كان عندها جيش قوي ما يختلفش عليه اتنين مرورا بليبيا عشان حدودها مع مصر و ختمنا بسوريا اللي كان جيشها من اقوى الجيوش العربية و تمت للاسف خطتهم بنجاح.

جينا بقة على مصر ما نختلفش ابدا على ان الرءيس السابق حسني مبارك رغم سلبياته الا انه عمره ما فرط في ارض سينا ولا قبل انه يتنازل عن جزء منها….

نعمل ايه؟ لازم يمشي و الظروف كانت سامحة نتيجة لتردي الاوضاع في البلد و اهمال ادارة القيادة السياسية في ذلك الوقت. مين بقة عبده المشتاق اللي حيموت يمسك حكم مصر و مخطط انه يحكمها ٥٠٠ سنة.

..الاخوان المسلمين مالهم؟ طوق النجاح بالنسبة لهم و الحليف اللي حيساعدهم يمسكوا الحكم هي امريكا و اللي وراها…بشرط تساعدنا ننفذ صفقة القرن تدينا قطعة من شمال سينا نسكن فيها الغزاوية و تفضي ارض القدس لليهود…ارض المعاد زي ما بيقولوا و احياء هيكل سيدنا سليمان اللي موجود تحت المسجد الاقصى زي بردو ماهم بيقولوا…

.و بعدين؟ الغزاوية فيهم بيت المقدس و حماس و جماعات تانية

…مش كلهم مجاهدين…في منهم ماجورين زي ماهو موجود في كل حتة و كل بلد….بعد ما يتم تسكين الغزاويين في سينا و تنعم اسراءيل ببيت المقدس….

حيسكتوا؟ لا لا…نهاءي يبتدوا يرتبوا مع الانتحاريين من جماعات بيت المقدس و غيره انهم ينفذوا عمليات انتحارية ارهابية بحجة انهم بينتقموا من اليهود عشان اسراءيل يكون عندها حجة تدخل تضربهم فين؟ في سينا…

و بكدة تقدر تدخل في حرب مسببة و تقدر تستعيد الاراضي المصرية اللي اتاخدت منها في حرب اكتوبر…..دة على اساس ان سينا دي مالهاش صاحب.

تمت الاتفاقية مع جماعة الاخوان المسلمين بواسطة خيرط الشاطر و مباركة المرشد و محمد مرسي اللي للأسف كان رءيس مصر وقتها…تمت الاتفاقية يا سادة و قبض التمن تمن ارض سينا..

..أرض مصر….ارضنا. و بعد ما كان الحلم على وشك انه يتحقق و التخطيط لكل حاجة باتت اسراءيل تقوم بيه هي و امريكا ظهر الاسد المصري عبد الفتاح السيسي و خطف الحلم منهم و فوقهم من اللي كانوا بيفكروا فيه ارض مصر مش للبيع سينا ارض مصرية ارتوت بدم شهداء ٧٣ و لسة بترتوي لغاية دلوقتي بدم شهداءها و شبابها. فوقهم السيسي؟

فوقهم آه عمل ايه معاهم؟ عمل الصح بمساعدة الشعب المصري و رفضه لوجود الاخوان المسلمين و ببسالة الجيش المصري العظيم ربنا يحميه تم القضاء على الحكم الاخواني لمصر و شطب كل الاتفاقيات الخاينة اللي كان من شانها هلاك البلد و ذل الشعب المصري و طبعا كلنا فاكرين لما مرسي العياط قال….فيها ايه لما اخد قطعة من ارض سينا الصحراء اسكن فيها اخواتنا الغزاوية.

…و قال كمان….يهمني الحفاظ على سلامة الخاطف و المخطوف… الله لا يرجعها ايام سودة. بعد كدة امريكا منعت عن مصر المعونة و تدريبات النجم الساطع تأديبا لها على اسقاط الاخوان حلفاؤهم في البلد. بعد كدة ….مافيش امل؟ و لا امل و لا عمر.

…أرض سينا مش للبيع. طيب احنا نبعتلهم داعش و نشدد الهجوم عليهم في كل الحدود المصرية…ماهي ليبيا بعافية و ممكن اختراق الحدود و سينا صحرا و مليانة انفاق عملهالنا مرسي عشان ناخد راحتنا بس لقوا ايه؟

بعبع اسمه الجيش المصري ربنا يحميه واقف على الحدود و بيحمي البلد…ما بيهزرش….الله؟ دة تم تسليحه على اعلى مستوى و رفع الكفاءة القتالية لما كل شوية تصنيفه بيتقدم بين جيوش العالم…الله اكبر في عينهم. طب على كدة داعش ما عرفتش تعمل حاجة و اعترف كبيرهم ان الجيش المصري حطم حلمهم في الشرق الاوسط…

..جم في الاخر سلموا و عرضوا انهم يسلموا سلاحهم كله..المتطور اللي بتصرف عليه دول عظمى مقابل اطلاق سراح اعضاء داعش. الريس رفض رفض رفض العرض دة و لسة هم اسرى و كل يوم في اسرى جدد. طب نعمل ايه؟

مافيش غير التفاهم بعتوا مندوب امريكاني للرءيس المصري يعرض عليه مبلغ و قدره بالمليارات مقابل التنازل عن قطعة ارض في شمال سينا. رفض رفض الرئيس المصري رفض

نبذة عن الكاتب

مقالات ذات صله

الرد